پزشکان و وبلاگ

بعد از چند پست غیرمرتبط با پزشکی ،در این پست به بررسی وبلاگها و سایتهای پزشکی می‌پردازم.قبل از آن می خواهم کمی در مورد وبلاگ نویسی پزشکان ایرانی صحبت کنم.بارها با جستجو در موتورهای جستجو خواسته‌ام وبلاگهای پزشکی ،همکاران ایرانی را پیدا کنم.ولی هرچه سعی و کوشش بیشتری کرده ام ،به نتیجه کمتری دست یافته‌ام.برایم این سوال پیش آمده که چرا وبلاگ پزشکی کم داریم و یا اگر داریم وبلاگهایی تک محوری هستند.برای مثال هم‌اکنون وبلاگهایی که مسایل آزمون دستیاری را بررسی می‌کنند ،پربیننده‌ترین وبلاگهای پزشکی هستند.با فاصله بسیار زیاد از این وبلاگها یکسری وبلاگهای شخصی قرار می گیرد که متاسفانه بیشتر آنها شرحی بر مشکلات شخصی نویسندگان آنها هستند و نه چیز دیگر.بر آن شدم که وبلاگهای پزشکی پزشکان خارج کشور را بررسی کنم.نتیجه فراتر از انتظار من بود.دهها و بلکه صدها وبلاگ ،که حتی باز کردن صرف انها مستلزم چندین ساعت پشت مانیتورنشینی است ،چه برسد به مطالعه آنها.اما از نظر محتوایی این وبلاگها تفاوت شگرفی با وبلاگهای همکاران ایرانی ما دارند.این وبلاگها اکثرا چند محوری هستند.در خیلی از آنها در کنار مطالبی در مورد بیماریهای مختلف ،مشکلات حرفه ای پزشکان و خاطرات جالب حرفه ای به تاپیکهایی در مورد اینترنت ،تاریخ ،هنر و سیاست برمی خوریم.مضاف براینکه نویسندگان آنها مهارت قابل قبول فنی در وبلاگ نویسی دارند.
چرا چنین است؟با یک حساب سرانگشتی ،اگر یک درصد کل پزشکان ما وبلاگ داشتند و اگر از این وبلاگها فقط ده درصد آنها حاوی مطالب خوب می بودند ، ما هم اکنون دهها وبلاگ پزشکی قابل اعتنا داشتیم.
من در اینجا دلایلی را که به ذهنم می‌رسد لیست می کنم
الف-عدم آشنایی پزشکان با وبلاگ نویسی.در صورتی که آمارگیری درستی انجام شود متوجه می شویم حتی درصد زیادی از پزشکان با ویندوز نا اشنایند و یا از انجام یک جستجوی مناسب در موتورهاس جستجو عاجزند.خیلی از دوستان هم با معرفی وبلاگ خود به موتورهای سرچ آشنایی نداند.در نتیجه وبلاگشان را جز خودشان و معدود دوستانشان کسی نمی بیند.این واقعیت تلخی است که باید قبول کنیم.در اینجا این سوال پیش می اید که در کنار انبوه واحدهای درسی ارایه شده در دوران تحصیلی ،چرا چند واحد آموزشی کامپیوتر گذاشته نمی‌شودوبه نظر من این واحدها باید اجباری و نه اختیاری باشند.

ب-نداشتن انگیزه: بنویسم که چه بشود؟چه کسی می‌خواند؟ همان دو سه ساعتی را که باید به استراحت و تجدید قوا بپردازم ،پشت مانیتور هدر دهم؟ولی باور کنید که هیچ یک از این بهانه ها تنبلی و رخوت عجیب ما پزشکان را توجیه نمی کند ،سستی و رخوتی که کاش به عالم وبلاگ نویسی منحصر می شد.
ج-عدم آشنایی وبلاگ نویسان با علاقمندیهای خوانندگان.خودتان را در حالی تصور کنید که خسته هستید و می خواهید ساعتی را به وبگردی بپردازید.یک وبلاگ را باز می کنید که تصادفا یکی از همکارانتان نوشته ، چه حالی پیدا می کنید وقتی که جز آه و ناله و صحبت از "مرغ سحر ناله سر کن " چیز دیگری در آن نمی یابید.مشکلات قشر پزشکی انکار ناپذیرند ، اما نمی توان و نباید تنها به طرح مکرر مشکلات پرداخت.

د-برخی اینچنین تصور می کنند:" شان من اجل از این حرفهاست."من" رزیدنت ارشد فلان رشته ،کاری مثل وبلاگ نویسی انجام دهم؟ نکند از نوشته های مکتوبم مشکلی برایم ساز شود.نکند خاطره و یا تجربه ای که قصد نوشتن آن را دارم کسی را بیازارد.نکند حرفهایی که در مورد یک بیمار می خواهم بنویسم ؛بد تعبیر شود .پس بهتر است کلا بی خیال نوشتن شوم."در اینباره هم کمی تعدیل نوشته ها مشکل را حل می کندهمکارانی هم که نوشتن وبلاگ را یک کار "تینیجری" قلمداد می کنند و از وبلاگ تصوری جز صفحه های حاوی شعرهای بازاری عاشقانه ندارند ،با مراجعه به وبلاگهای پزشکانی که در سطح بالایی از مدارج علمی هستند مسلما نظرشان عوض خواهد شد.

صحبتم به درازا کشید و از طرفی نمی دانم وبلاگ تازه تاسیس خود من تا چه میزان معیارهایی را که گفتم داراست.
و اما سایتهای و وبلاگهای امروز

ده تست پزشکی که هر شخصی باید انجام دهد.وبلاگ دکتر کوین
لاتکس غیر آلرژی زا
این جملات قصار را از این وبلاگ داشته باشید:

The desire to take medicine is perhaps the greatest feature which distinguishes man from animals. Sir William Osler

There are three kinds of lies: lies, damned lies and statistics. Mark Twain

Statistics: The only science that enables different experts using the same figures to draw different conclusions. Evan Esar

Where facts are few, experts are many. Donald Gannon
I've never met a healthy person who worried much about his health or a good person who worried much about his soul. Haldane

این هم وبلاگ یک انکولوژیست.گویا بشاش هم هست
خاطره ای از این پزشک
یکی از سایتهای بسیار خوب پزشکی ،سایت"پزشکان خانواده آمریکا" می باشد.نقطه قوت این سایت مقالات مروری خوبش است.مقالاتی که جنبه های پراکتیکال در آنها زیاد به چشم می خورد ،یعلاوه بسیاری از آنها حاوی نکات تئوریک تازه هم می باشند.
برای مثال تصور نمی کنم در دوران آموزش پزشکی تکست‌بوکهای رفرنس ما طریقه ارزیابی یک بیمار مشکوک به دمانس را بصورت قاعده مند و الگوریتمیک بررسی کرده باشند.در این شماره این مجله می‌توانید این مقاله را بخوانید.
مقاله های دیگر این شماره مجله:
کتواسیدوز دیابتی
وضعیت هایپراسمولار هایپرگلیسمیک
و مقاله خوب بررسی توده های پستان
پیشنهادم این است که در این صفحه ثبت نام کنید تا فهرست مقالات جدید به طور خودکار به آدرس میلتان ارسال شود

فعلا همین! اگر وبلاگ دارید برایم کامنت بگذارید تا معرفی کنم.

6 comment(s):

درود! من که اینجا رو تازه پیدا کردم! البته میخواستم بالا پیام بذارم که دیدم این مطلبت جالبتره! خوب شاید یه دلیلش این باشه که تو جامعه پزشکی هنوز اینترنت گردی و وبلاگ خونی خیلی جا نیفتاده. تو اون ورودی 200 نفره ما الان فقط 4 نفر دارن وبلاگ مینویسن! اونم افتان و خیزان! در هر صورت به من سر بزن! فارغ التحصیل!
شرکت پخش محصولات آرایشی و بهداشتی گاش آماده ارائه محصولات گاش و جیمیسون و مانکس و مشاوره پزشکی در رابطه با پوست و مو همراه با پزشکان رابط در این زمینه در تهران و شهرستان ها می باشد.
سلام من وبلاگ پزشکی قرآنی دارم ممنون میشم سر بزنید شاد باشید.www.medician .blogfa.com .
Anonymous zand azad, at 12:19 PM  
www.edetail.blogfa.com
www.khorshidk.blogfa.com
www.maktaberoozbeh.blogfa.com
Anonymous Anonymous, at 3:40 PM  
پرستاری از بیماران مبتلا به سرطان به ساده ترین زبان http://manmitavanam.persianblog.ir/
با سلام مريم مقدم هستم مدير روابط عمومي پورتال پزشكان ايران به ما حتما سر بزنيد و در تالار گفتمان ما عضو شويد تا از اطلاعات شما ،ما و كاربران بهرمند شويم
http://irandr.com/

نظر شما

<< Home