در جستجوی آینده

گوگل خواهد مرد یا خواهد میراند؟ در حالی که بعضی پیش‌بینی می کنند که تا چند سال دیگر گوگل موقعیت خود را از دست خواهد داد ، برخی دیگر به مستولی شدن گوگل بر همه جنبه‌های جامعه-اینک دیگر به‌کلی اطلاعاتی- اعتقاد دارند.به هر حال گوگل مظهری است از سالهای پیش روی ما.سالهای آکنده از انفجار اطلاعات و دیتا.اگر گوگل نباشد ،شرکت زیرک دیگری جایگزین آن خواهد شد و کلیت ماجرا گریز‌ناپذیر است.نخست به یک خبر از سایت softpedia توجه کنید ،خبری که در ادامه دعوای ژورنالیستی بین گوگل و مایکروسافت نظرم را جلب کرد و ترجمه‌ای از آن را می‌آورم.سپس به مقاله دیگری که در هفته‌نامه ارتباط خوانده‌ام و نگاه ژرف و آینده‌نگرانه به تحولات پیش‌رو دارد ،توجه کنید.مقاله دوم به قلم John Leo از روزنامه us new است.

تا کنون بیل گیتس و استیو بالمار، رهبران مایکروسافت نظرات زیادی درباره موفقیت موقتی شرکتهایی مثل apple و گوگل ابراز کرده‌اند.
Image Hosted by Imagehigh.net
نظر بیل گیتس درباره ipod این بود که این امر یک چیز گذرا است.کمی بعد از آن دیوید بالمار اظهار کرد که به اعتقاد او گوگل ممکن است در پنج سال آینده از بین برود.حالا بیل گیتس اظهار نظر دیگری انجام داده است که اشاره به پیش‌بینی بالمار دارد.بیل گیتس گفته است که در زمان کوتاهی گوگل از هم خواهد پاشید.انگیزه اصلی او از این گفته تطابق فن‌آوریهای جدید با موتورهای جستجوی رقیب بوده است.

موسس مایکروسافت از فرصت استفاده کرد و MSN Virtual Earth را معرفی کرد که آخرین سرویسی است که بوسیله مایکروسافت در پاسخ به Google's countless services ، به راه انداخته شده.همچنین MSN در صدد است یک رابط کاربری یا interface جدید به کاربرانش ارایه کند که بوسیله آن کاربران قادر خواهند بود MSN را برای خود شخصی کنند.

گفته‌های گیتس در کنفرانس مطبوعاتی بیش از یک اظهار‌نظر طعنه‌آمیز است:گوگل هنوز بی‌عیب است،حباب گوگل شناور است و آنها هرکاری می‌خواهند ،انجام می‌دهند.شما باید کل گوگل را بانصف قیمت بخرید.آشکارا این گفته‌ها به دنبال نظراتی گفته شده است که به منسوخ بودن تکنولوژی مورد استفاده گوگل اشاره داشتند ، ضعفی که به اعتقاد این صاحب‌نظران به مرگ گوگل منتهی خواهد شد.


در جستجوی آینده
Image Hosted by Imagehigh.net
سال 14 20است . مطبوعات و رسانه‌ها به صورتى كه اكنون می‌شناسيم ديگر وجود ندارند. گزارشگرى به شكل سنتى آن از بين رفته است . حالا اين googlezoneاست كه اخبار را به سرعت و در حجم وسيع توليد می‌كند (گوگل چندين و چند شركت ديكر را تصاحب كرده و با آمازون متحد شده است ). حالا ديگر اخبار عبارت است از بلاگ‌ها، عقايد و احساست شخصى، اكتشافات ، ادعاهاى افراد و تفكرات تصادفى آنها كه با استفاده از كامپيوتر و چند نفر ويراستار، جمع آورى شده و شكل يافته اند و بعد دوباره به خورد مردم عادى داده می‌شوند و اين روند دوباره و دوباره تكرار می‌شود. نيويورك تايمز را ديگر به صورت آنلاين نمی‌توان پيدا كرد. البته هنوز هم منتشر می‌شود، ولى تبديل شده است به يك خبرنامه كه فقط افراد نخبه يا پا به سن گذاشته آن را مطالعه می‌كنند.
اينها يافته هاى يك فيلم مستندنماى (هشت دقيقه اى) به نام epic 2014است كه تهيه كننده آن مؤسسه اى تخيلى به نام موزه تاريخ رسانه ها است . (در واقعيت ، دو روزنامه نگار به نام هاى مت تامسون و رابين اسلون اين فيلم را تهيه كرده اند). تامسون و اسلون به تازگى يك قسمت جديد به فيلمشان اضافه كرده‌اند كه داستان را تا سال 2019ادامه می‌دهد.
اين فيلم مستندنما كم كم بينندگان بسيارى پيدا می‌كند، آن هم در زمانه اى كه صنعت اخبار دچار اضطراب و نگرانى زيادى شده است . صنعت اخبار به خاطر يك رشته از رسوايیها و مسائل مالى دچار مشكلات زيادى شده است . به نظر می‌رسد جدال ميان گزارشگران و بلاگرها، آغاز يك جنگ طولانى ميان رسانه هاى جديد و قديمى است .
ناشران روزنامه ها به خاطر نظرسنجیهايى كه نشان می‌دهد جوانان ديگر روزنامه نمی‌خوانند به شدت نگران شده اند و يا به تعبير بعضیها از شدت وحشت فلج شده اند.خوانندگان آنها يكى يكى راهى قبرستان می‌شوند. بسيارى از جوانان می‌گويند كه اخبار روز را با نگاهى گذرا به تيترهاى اخبار يا از طريق برنامه هاى كمدى آخر شب دنبال می‌كنند.
"روبرت مرداك " كه در گردهمايى اخير انجمن دبيران روزنامه هاى آمريكا صحبت می‌كرد به اعضاى اين انجمن پيشنهاد كرد خوانندگانشان را ترغيب كنند كه از اينترنت به عنوان مكملى براى رسانه هاى چاپى استفاده كنند. وى به شنوندگانش هشدارداد كه اگر از اينترنت استفاده نکنند، شأن خود را تا حد يك آدم بازنده پايين می‌آورند.
ريچارد بروكايسر، نويسنده نيويورك آبزرور، در مورد سخنان مرداك می‌گويد: وى خيلى مؤدبانه صحبت كرد. منظور وى اين بود كه روزنامه‌ها ديگر مرده‌اند. رسانه‌هاى الكترونيكى قديمی‌تر نيز نگران هستند. مطابق پژوهش‌هاى مؤمسه advertisting ageدرآمد گوگل و ياهو از راه تبليغات در سال جارى برابر خواهد بود با درآمد تبليغاتى سه شبكه بزرگ تلويزيونى آمريكا در زمان اوج بيننده‌شان . يك نشانه ديگر: بلاگرها درحال به راه انداختن يك كنسرسيوم هستند تا كارهاى تبليغاتیشان را خودشان انجام دهند. در فيلم مستندنماى كه صحبتش شد، رسانه هاى الكترونيكى جديد با توجه كردن به آنچه مردم می‌خواهند ، چیزهايى كه امروزه به آنها "خبرهاى آبكى"می‌گوييم ، رسانه هاى الكترونيكى قديمى را ازميدان به در خواهند كرد.
اين فيلم مستندنما گزارش می‌دهد كه در سال 2006، گوگل تمام سرويس هايش را - شامل جی‌ميل ، بلاگر و اخبار گوگل - تركيب می‌كند و "شبكه گوگل " google grid را به وجود می‌آورد كه پهناى باند و
فضاى ذخيره نامحدود براى ذخيره سازى و به اشتراك گذارى رسانه ها فراهم می‌كند. در سال 10 20، گوگل در جنك اخبار، مايكروسافت را مغلوب می‌كند (هيح آژانس خبرى واقعى در اين نزاع درگير نيست ).
در مارس سال 2014، googlezoneچيزى به نام EPICرا توليد می‌كند. EPIC كوته‌نوشت "ساختار اطلاعات مشخص شده در حال تكامل " است . فيلم در اين‌باره می‌گويد: "حالا همه در توليد اخبار سهيم هستند؟ از مطالب بلاگ‌ها و تصويرهاى گرفته شده با تلفن همراه گرفته تا گزارشهاى تصويرى و تحقيقات دامنه دار." تمام مردم ، هم توليد كننده اخبار هستند و هم مصرف كنندگان آن . كامپيوترها مقوله هاى مختلف
را استخراج يا تركيب می‌كنند تا منطبق بر نيازها و سلايق هر كاربر باشد. اخبار بر اساس تعداد كاربرانى كه آن خبر را می‌خوانند اولويت دهی می شوند. ديگر هيچ عقل كلى كه تصميم بگيرد ما چه چيزهايى را بايد ببينيم و چه چيزهايى از بقيه مهمتر هستند وجود ندارد.
اين فيلم بيشتر به يك كمدى سياه شباهت دارد، اما بيشتر ادعاهاى آن معقول و ترسناك است .
بدون وجود كسى كه بر جريان اخبار نظارت كند، هيچ كس حاضر به تاييد صحت و دقت گزارش‌ها نيست ،بنابراين ديگر هيچ تفاوتى ميان اخبار واقعى، شايعات رايج و يا مهملات بی‌ارزش وجود نخواهد داشت . مسايلى كه امروز راجع به آن بحث و جدل زيادى وجود دارد - يعنى آيا بلاگرها، روزنامه نگاران واقعى هستند؟ يا آيا مرز مشخصى ميان اخبار و مطالب سرگرم كننده وجود دارد؟ - ديگر بی‌ربط به نظر می‌رسند. هر كسى يك روزنامه نگار خواهد بود. البته بعضى از اين روزنامه نگاران حقوق دريافت خواهند كرد. ولى معلوم نيست جريان پول آنقدر باشد تا بودجه لازم براى گزارش و تحقيقات پیچیده را تأمين كند. حقوق دريافتى گزارشگران مطابق با ميزان محبوبيت داستانهاى آنها خواهد بود. اگر شغل شما تهيه گزارش در مورد رواندا يا گرم شدن كره زمين است ، براى شما آرزوى موفقيت می‌كنيم !
اين فيلم مستندنما، با لحن صریح و جدی‌اش ، از آن دست تحليل هاى جامع به ما ارائه می‌كند كه هميشه دوست داشته‌ايم از آنها متنفر باشيم . در اين فيلم به ما گفته می شود كه EPIC ژرف‌تر، گسترده تر و ريزبين‌تر از هر چيزى است كه قبلا ديده‌ايم . از طرف ديگر، مقدار زيادى از محتويات EPICسطحى پيش پا افتاده و نادرست است .اما EPICچيزى است كه ما خواسته ايم . چيزى است كه ما انتخاب كرده‌ايم و موفقيت تجارى آن هرگونه بحثى در مورد اصول روزنامه نگارى يا دموكراسى را بی‌فايده می‌كند.EPIC 2014 را می‌توان جزوتحليل‌هاى تيزبينانه رسانه‌اى به حساب آورد.