رمان و عصر دیتا

دوستی می‌گفت:زمانه اینترنت و عصر سایبر و یونیکد چه فرصتها که برایمان به ارمغان نیاورده، دیگر برای هر مفهوم انتزاعی هم می‌توانید "بگوگلید".دیگر لازم نیست وقت خود را صرف خواندن نوولهای طولانی کنید ،با دو ساعت فیلم از که از روی هر رمانی که تصور کنید ،ساخته شده ،می‌توانید بدون زحمت خواندن ساعتها شرح حال روحی روحی کارکترها و مطالعه فضای داستان ،در یک دم با یک نگاه و در قالب یک سکانس فیلم ، در جریان یک فصل کتاب قرار بگیرید.

لبخندی زدم و هیچ نگفتم.اما آیا واقعا در زمانه ما دیگر جایی برای کتابخوانی کلاسیک وجود ندارد؟ و آیا یک فیلم می تواند همان لذت و حس تخیلی را دربیننده القا کند که مطالعه یک کتاب؟

من نمی توانم با این نظر موافق باشم.اسکارلت بربادرفته را شاهد می‌آورم. با خواندن کتاب با ریشه خصومتها شمال و جنوب امریکا و فضای اقتصادی و فرهنگی آن دوره آشنا می‌شوید .اگر با کلبه عمو توم از یک زاویه به اوضاع نگاه کردم با برباد رفته از دریچه چشم یک جنوبی سفید پوست نگاه کردم.
Image Hosted by Imagehigh.net

اما درفیلم بربادرفته ،بیش از هر چیز اسکارلت در قالب زنی گستاخ دیدم که حدود دو ساعت کوشید "اسکارلت اوهارا هامیلتون کندی باتلر" شود و به هیچ عنوان همان حس و حال کتاب در من ایجاد نشد ،حس و حالی که با پاراگراف آخر کتاب و وقتی جمله"فردا روز دیگریست" را خواندم ، در من ایجاد شد و یا آنجا که اسکارلت در تارای بعد از جنگ تصمیم گرفت هیچگاه گرسنه نماند.

شاهد دیگر را از فیلم دکتر ژیواگو می آورم ،بعضی منتقدان معتقدند کارگردان این فیلم در به تصویر کشیدن این رمان نه‌تنها موفق نبوده ،بلکه خدشه ای جبران ناپذیر به اثر پاسترناک وارد اورده.
Image Hosted by Imagehigh.net
Image Hosted by Imagehigh.net

هرگز نمی توانم تصور کنم "جنگ و صلح" را با تمام کارکترهای بیشمارش بتوان در یک حلقه فیلم خلاصه کرد.معتقدم که فیلم ، فیلم است و رمان ،رمان.همانطور که به فیلمهای خوب با تکنیک فنی و سناریوی حساب شده و بازیهای درخشان نیاز داریم ، به خواندن جملات به دقت پردازش شده و پخته ،محتاجیم.همواره به کسی نیاز داریم ،که از "ماکاندو" بنویسد و یا از تشریفات خسته‌کننده قبل از بالماسکه های قرن هجده و نوزده روسیه برایمان بگوید و یا سخن از "زری" و یوسف" و یا "استاد ماکان" و "فرنگیس" به میان آورد.

8 comment(s):

dorood.na aziz aslan chiz e xoobi nist hajm e kami raa shaamel mishavad dar zemn amniatash besiaar paain ast. ip taraf raa rahat dar miaavarad.
بانوی باران.................جال نوشیتد موفق باشیدhttp://pouyehm.blogfa.com/
سلام من از وبلاگ تيلا جان اينجا اومدم.در مورد اين پستتون هم كاملا باهاتون موافقم .من هم اون حس جالبي كه از ديدن فيلم اسكارلت ديدم اصلا با كتابش به هم منتقل نشد
ساكورا
http://2004cherry.blogspot.com/
Anonymous Anonymous, at 8:57 PM  
i do agree
Anonymous yoota, at 10:06 PM  
نظرم راجع به اينجا رو در وبلاگ خودم مي نويسم! خوبه؟
htp://weblog.shaar.com/
حالا که حرف از يوني کد شد لازم است يک تذکر کوچولو بدم که هر وقت وبلاگ شما باز ميشه روي ويندوز عربي ست شده بعد تغيير ميدم به يوني کد
راهي داره درستش کنيد؟
Anonymous Anonymous, at 6:41 AM  
That's a great story. Waiting for more. here
Anonymous Anonymous, at 1:08 AM  

نظر شما

<< Home