کارمن بن‌لادن

دو سه هفته پیش در کتابفروشی کتاب"من،عروس بن لادن" را دیدم.نمی‌دانستم ترجمه شده است.این کتاب با نام اصلی"inside the kingdom:my life in Saudi Arabia" به‌وسیله کارمن بن لادن نوشته شده.کارمن بن لادن زنی نیمه ایرانی است و حاصل ازدواج مردی سوئیسی و مادری ایرانی است .وی در لوزان متولد شده است، و در جوانی به ازدواج"ایسلام" برادر اسامه بن لادن درمی‌آید.

Image Hosted by ImageShack.us

کتاب از 11 سپتامبر شروع می‌کند و از نگرانی همه جهان نسبت به این واقعه می‌گوید و سپس نویسنده مختصری درباره خانواده مادری و ایران می نویسد.
نویسنده خاطرات محوی از ایران دارد.در واقع به جز این خاطرات،اطلاعاتش درباره ایران فراتر از نوشته‌های رسانه‌های غربی نیست.
به حکم زن بودن و جایگاه نازل زنان در جامعه عربستان،نویسنده محدودیتهای اجتماعی زیادی را تحمل کرده و درنتیجه نتوانسته اطلاعات دقیقی از لایه‌های مختلف اجتماعی عربستان در کتاب خود ارائه دهد و به دلیل مشابهی از بیان علل رادیکالیسم مذهبی ناتوان بوده.
کتاب تاکید زیادی بر موانع فراوان در سر راه زنان در عربستان دارد و از مبارزه‌ نافرجام نویسنده‌اش برای حرکت در خلاف مسیر جریان آب و از نگرانیهای کارمن برای رسوخ نیافتن افکار کهنه به ذهن دخترهایش، می‌گوید.
در جای‌جای کتاب شواهد فراوانی از مصرف‌گرایی لجام گسیخته در قشر مرفه عربستان و از مدرن شدن پوسته‌ای عربستان در عین سنتی بودن و تحول‌ناپذیری ساختارهای اساسی آن می‌گوید.
"پدر ایسلام،شیخ محمد،از جهات زیادی نمونه کامل یک رئیس خانواده سعودی استوهر چند او در همسایگی عربستان،یمن،متولد شده بودوشخصیت او از آنچه به نظر می‌آمد،مهمتر بود.خواسته او قانون بود.محمد کارگر تهی‌دستی بود که در سال 1930 به عربستان سعودی آمد.اگر چه خواندن و نوشتن نمی‌دانست،ولی برای آن سادگی ظاهر ذهن و فکری آتشین داشت.به خاطر نیروی کارش مورد احترام بود.او شرکتی را بنیان گذاشت که قبل از اینکه در یک سانحه هوایی در سال 1967 و در سن 59 سالگی کشته شود،به یکی از بزرگترین شرکتهای ساختمانی در خاورمیانه تبدیل شد."
در یک جای کتاب کارمن می‌نویسد که تنها یک بار اسامه برادر کوچک شوهر خود را دیده است:" روزی در زدند و اسامه وارد خانه ما شد که من با شلوار جين و بلوز نازکی مشغول بازی با وفا دخترم بودم، من فقط صدا زدم که کيست در می زند و او وقتی صدايم را شنيد، رويش را به ديوار برگرداند تا مرا نبيند."
کتاب"من،عروس بن‌لادن" با ترجمه فرشته خجندی به‌وسیله انتشارات تماشا به چاپ رسیده است.

7 comment(s):

سلام ...جالب بود ...حتما می خوانمش ...
سلام دکتر جون
در همون پستی که درباره شاملوست تشکر کردم و یه سوال پرسیدم که امیدوارم ببینی
سوال دیگری هم دارم
!البته با عرض پوزش ببخشید
چهطور می تونم بدون ورود به صفحه اصلی وبلاگم و چک کردن کامنتها از همین طریقی که حالا کامنت گذاشتم کامنتهای احتمالی وبلاگم رو کنترل کنم
باز هم ممنون و معذرت از اینکه وقت شما رو گرفتم
شاد باشید
... بدرود
بی نهایت ممنون از شما
با اجازه لینک وبلاگتان را به لنگر با افتخار اضافه کردم
شاد باشید
... بدرود
I'll read it!!! seems great!!!
Anonymous Anonymous, at 1:49 PM  
جالب بود من فقط جیزهایی در این مورد شنیده بودم...
اطلاعاتم کامل شد
Anonymous emad.h, at 2:51 PM  
سلام
با اجازتون من از لینکهاتون در لینکدونی با ذکر وبلاگتون استفاده کردم.
اینجا خیلی عالی شده.
موفق باشین.
You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it »
Anonymous Anonymous, at 9:29 PM  

نظر شما

<< Home